Eros și Psyche - Când arta întâlnește tehnologia !

Povestea de iubire dintre Eros și Psyche se spune că este cea mai frumoasă și că în spatele mitului iubirii dintre ei se află semnificații...

marți, 30 ianuarie 2024

Castelul Sant'Angelo: Un monument emblematic al istoriei Romei

Roma, un oraș încărcat de istorie și cultură, cu clădiri și monumente impresionante, ce ascunde în fiecare colț povești fascinante despre evoluția sa. Unul dintre cele mai notabile simboluri ale Romei este Castelul Sant'Angelo, o fortăreață impunătoare care strălucește pe malul drept al râului Tibru. Acest monument spectaculos are o istorie plină de peripeții și transformări, reflectând tumultoasele evenimente ce au marcat evoluția orașului și a întregii regiuni.

Originile Castelului

Castelul Sant'Angelo a fost inițial construit între anii 135 și 139 e.n., în timpul domniei împăratului Hadrian. Monumentul a fost conceput ca un mausoleu imperial (în care să fie înmormântați el și succesorii săi) al Antoninilor,  ideea i-a venit (împăratului Hadrian) în una din frecventele sale călătorii în Orient. Cu o înălțime de peste 65 de metri și înconjurat de ziduri masive, clădirea era destinată să servească drept loc de odihnă eternă pentru familia imperială.

Odată cu trecerea secolelor, funcția mausoleului s-a modificat. În timpul secolului al XIV-lea, Castelul Sant'Angelo a fost transformat într-o fortăreață impunătoare și închisoare, în timpul războiului cu goții și avanpost al cetății leonice și al burgului medieval. A fost fortăreață papală și refugiu al papilor în caz de pericol,  locul în care s-au păstrat comorile și documentele secrete ale Bisericii, iar astăzi este muzeu.

Legenda Arhanghelului Mihail

Un element remarcabil al istoriei castelului este legat de numele său. Castelul Sant'Angelo își datorează denumirea unei legende ce-l implică pe arhanghelul Mihail. Conform tradiției, în timpul ciumei din secolul al VI-lea, Papa Grigore cel Mare a văzut arhanghelul Mihail deasupra castelului, semn că Dumnezeu își arată mila și oprește molima. Din acel moment, castelul a primit numele său actual și a devenit asociat cu protecția divină.

În timpul Renașterii, Castelul Sant'Angelo a fost integrat în sistemul de apărare al Vaticanului și a fost conectat la Palatul Apostolic printr-un pasaj secret cunoscut sub numele de Passetto di Borgo. Această conexiune subterană a avut un rol crucial în asigurarea siguranței papei în timpurile de criză.

Astăzi, Muzeu și Monument Turistic

Astăzi, Castelul Sant'Angelo s-a transformat într-un muzeu fascinant care găzduiește o colecție impresionantă de artefacte istorice și arte frumoase. Vizitatorii au oportunitatea de a explora încăperile și sălile de expoziții, resimțind atmosfera unei epoci îndepărtate. Panorama de la nivelul superior al castelului oferă o vedere spectaculoasă asupra orașului eternei Rome.

Aspectul de azi al castelului Sant'Angelo, sediul Muzeului național, este în mare parte rezultatul eforturilor zidarilor de pe Tibru (sfârșitul sec. XIX) și al sistematizării bastioanelor grădinii realizată în 1939. Edificiul are un plan pătrat cu bastioane în colțuri, deasupra se ridică un corp cilindric roman și un turn pătrat, care înglobează coronamentul circular al mausoleului. Deasupra apartamentelor papale, se află camerele vicecastelanului și terasa pe care se găsește statuia arhanghelului Mihail cu sabia ridicată.

Castelul Sant'Angelo este un edificiu cu care puține locuri din lume pot concura, se poate lăuda cu întrebuințări diferite și, în același timp, cu o continuitate a locuirii fără întrerupere din anul 123 d.H.

În concluzie, Castelul Sant'Angelo este nu doar un martor impresionant al trecutului Romei, ci și un simbol al rezistenței și adaptabilității sale în fața schimbărilor istorice. De la mausoleu imperial la fortăreață și apoi la muzeu, Castelul Sant'Angelo continuă să impresioneze și să inspire vizitatorii din întreaga lume, aducând în prezent o fărâmă din gloria și misterul Romei antice.

Mi-a plăcut foarte mult acest castel, de aceea am început seria postărilor din mini-vacanța la Roma cu acest monument istoric. Biletul de intrare l-am cumpărat chiar de acolo și a costat 13 euro, dar dacă îl achiziționezi din timp (online) și vrei și ghid (recomand) ieși mai ieftin și afli mult mai multe lucruri despre istoria acestui castel, dar eu nu am știut acest lucru.

Pe curând!💝

***Colaj realizat cu canva, muzica de Julius H. from Pixabay

11 comentarii:

1. ce frumoooos! Ce mi-e dor de Roma! Am petrecut doua concedii de câte 8 zile la Roma, înainte sa îl avem pe Leo. Am batut si noi toate strazile, toate podurile, am vizitat toate muzeele si... dintre toate Castelul Sant'Angelo m-a impresionat cel mai cel! Fascinanta poveste a castelului, încaperile si labirinturile, aprenta pusa de papii speriati si vânati de concurenti... Istorii absolut incredibile! Cel m-ai mult m-a impresionat viata Papei Alexandru al VI-lea Borgia si a lui familie. Pe lcul doi, pentru mine a fost Casa Borghese... fascinanta si aceasta vila-palat! Iar pe locul trei a fost Vaticanul. Noi am facut si o vizita ghidata in cupolele Basilica di San Pietro si am mai facut plimbare in gradinile Vaticanului... Roma si Vaticanul sunt locuri mega-super-minunate! La fiecare pas este ceva fascinant! ... Da, mi-e dor de Roma! ♥ Ma bucur sa te citesc, sa-mi amintesc si eu de concediile 2013-2015 ☺
    Te pup Mihaela. Numai bine!

Răspunsuri
    1. Deși Roma este un oraș cu o încărcătură istorică este mizerabil. Am fost foarte dezamăgită, dar am ales sa scriu despre părțile bune. Este mizerabil pentru că nu există coșuri de gunoi, sunt foarte rare, plus ca fiecare își face nevoile fiziologice pe unde apucă.
      Și mie mi-a plăcut cel mai mult castelul, chiar este fascinant.La Vatican si Vila Borgesse nu am prins bilete, si nici la Coloseum, trebuia sa luăm cu cateva zile înainte biletele de pe net.
      Probabil voi mai merge la Roma ca sa intru si la Coloseum.

Ștergere
    2. Te pup și te îmbrățișez, dragă Carmen!

3. chiar?! mizerie?! Ohhh... deci s-a stricat atmosfera si acolo!?! Pacat! Cand am fost eu, ultima data in 2015 chiar am scris ca mi-a placut cat de curat este si ce amabili sunt vânzatorii sau localnicii (https://vis-si-realitate-2.blogspot.com/2015/06/vacanta-la-roma-impresii-generalitati.html)
      Eu am facut toate rezervarile de bilete online, de aceea nu am avut nicio problema. Am planificat asa doua mari muzee pe zi, ca sa avem timp suficient si de plimbare si relaxare. Am avut peste tot intrare prioritara (vai, când imi amintesc la Vatican ca ne-am ingrozit când am vazut coada groasa si lunga, de câteva sute de metrii! M-m gândit... nu o sa ajungem niciodata la timp - pentru ca biletul era cu fereastra de timp. Si ce fericiti am fost când un om de ordine pe care l-am intrebat ce sa fac, ne-a condus pâna la intrarea VIP! Nu a durat nici 5 minute si am fost înauntru! ) Biletele "la liber"/ la caserie sunt foarte greu de procurat, stiam asta si de aceea mi-am planificat totul de acasa. Ba in primul concediu ne-am luat siabonament de o saptamâna la metrou ☺ Habar nu am avut ca de fapt, poti sa strabati totul fara probleme la pas. In al doilea concediu am stiut si am economisit banii ;-)
      Te pup. Numai bine!

Ștergere
    4. în 2016 deja vazusem toate marile atractii ale Romei, de aceea "ne-am permis" doua plimbari in afara Romei, cu trenul: una pe litoral - Lido di Ostia, si alta la Trivoli, unde am avut niste surprize superbe! Neaparat data viitoare sa planifici , recomand cu drag!
      Pupici 😘

2. Cred ca a fost o calatorie minunata! Eu ma bucur de acest gen de subiecte, mai ales ca este o destinatie pe care nu am vazut-o niciodata.
    Asa ca multumesc pentru toate detaliile. Si sper sa mai devoalezi si alte imagini de acolo!
    Bine ai revenit draga Mihaela! Pupici!❤️😘

Răspunsuri
    1. Da, a fost frumos, aleg să văd partea frumoasă a lucrurilor. Voi aranja albumele foto,pe Facebook și le voi seta ca publice și voi scrie, zilnic mi-am propus eu, despre câte un obiectiv pe care l-am vizitat.
      Cu drag! Bine te-am regăsit. Pupici și îmbrățișări, dragă Suzana!

Ștergere
  3. A fost o perioadă în care eram super fascinată de italieni și îmi doream mult să ajung să vizitez aceste locuri încărcate de istorie. Nu știu când și de ce am dispărut dorința asta, dar mă bucur să vizitez si eu Roma prin ochii tai. Mulțumesc.

Răspunsuri
    1. Eu sunt fascinată de călătorii, să descopăr locuri și oameni. Mă bucur că ai călătorit virtual, pe un mic traseu, din Roma. Cu drag!

Ștergere
  4. Frumoase locuri, măcar așa le văd și eu, încă nu am ajuns pe acolo!

RăspundețiȘtergere
  5. Mie imi place tare mult sa calatoresc. In ultima vreme am calatorit online mai mult (prin intermediul articolelelor voastre, sau prin pozele si filmele facute de parinti si din cand in cand pe Google prin Street View - chiar ar fi cazul sa mai intru pe acolo ca nu am mai fost de mult).
    Iti multumesc mult pentru ca ne-ai luat in calatorie si abia astept noille episoade,
    Fascinant Castelul - mi-a placut mult filmul, ce ziduri groase, ce constructie.. wow. Si m-am bucurat sa citesc despre el cum a evoluat si cum s-a adaptat...