vineri, 18 iulie 2025

Călătorie cu trenul istoric din Mallorca

 Mallorca nu înseamnă doar plaje spectaculoase și stațiuni elegante. Dacă vrei să cunoști adevărata față a insulei, trebuie să te aventurezi în inima ei, printre munți și sate tradiționale. Asta am încercat să fac și eu într-una dintre zilele petrecute în Palma de Mallorca, o zi care s-a transformat într-o călătorie în timp – la propriu.

Am plecat de dimineață, la ora 9, din apropierea hotelului BQ Apolo, locul în care am fost cazați. Ne-am urcat într-un autobuz turistic care avea să ne ducă, prin munți. Am mers spre Inca ca să vizităm fabrica și magazinul Buades de articole din piele, apoi am traversat munții până în Sa Calobra.

Buades - Inca
Buades - Inca
Pe măsură ce ne-am îndepărtat de Inca, au început să apară în zare munții Tramuntana – oficial numiți Serra de Tramuntana, un lanț montan inclus în Patrimoniul Mondial UNESCO. Drumul a început să urce printre stânci, pini și serpentine, apoi să coboare spre Marea Mediterană amintindu-mi imediat de Transfăgărășanul din România.
Curbele din Serra de Tramuntana
Una dintre cele mai spectaculoase porțiuni este cunoscută sub numele de „Nodul Cravatei” (Nudo de la Corbata) – o buclă de drum incredibilă, în care șoseaua trece peste ea însăși. A urmat apoi un punct de belvedere, de unde se văd celebrele „Tres Marías” – trei curbe mari, cu o panoramă de poveste. Se numesc așa deoarece cele trei curbe formează litera M.
Sa Calobra
Sa Calobra
Sa Calobra
Sa Calobra
Din Sa Calobra am ajuns în Port de Sóller cu vaporul, un golf pitoresc cu iahturi, terase și atmosferă calmă, mediteraneană. Cel mai scump hotel din Port de Sóller, unde o noapte poate ajunge și la 6 000 €, este Jumeirah Port Sóller Hotel & Spa. Acolo, ne aștepta un tramvai de epocă, construit în 1913, care leagă portul de centrul orașului Sóller.
Jumeirah Port Sóller Hotel & Spa
 Port de Sóller
Tramvaiul este o bijuterie pe șine: vagoane din lemn, ferestre mari, un clopoțel nostalgic și un ritm molcom, care te face să încetinești la propriu și la figurat. Trecem pe lângă lămâi, livezi și grădini, chiar printre mesele unor terase – un drum scurt, dar de neuitat.

Ajunși în orașul Sóller, ne-am îndreptat către gara istorică. Acolo ne aștepta piesa de rezistență a zilei: trenul de Sóller. Ghidul nostru l-a numit mocăniță, dar cred că mocănița noastră e mult mai frumoasă.

Trenul a fost inaugurat pe 16 aprilie 1912, ca o soluție pentru a stabili o legătură între orașul Sóller – izolat de restul insulei de munții Tramuntana – și capitala Palma. Până atunci, transportul între cele două localități era anevoios și lent, iar trenul a revoluționat comerțul și turismul.

Trenul de Sóller
Linia are aproximativ 27 km și a fost construită integral cu bani din producția de portocale (da, citricele locale au finanțat trenul!). Vagoanele sunt originale, din lemn lăcuit și cu detalii din alamă. Sunetul roților pe șine, scrâșnetul ușor din podea și mirosul discret de lemn vechi creează o atmosferă unică. Trenul pleacă ușor, iar în scurt timp începe urcușul prin munți.

Trecem prin 13 tuneluri, unele scurte, altele lungi și misterioase, apoi peste viaducte și prin peisaje care-ți taie respirația. La un moment dat, trenul oprește într-un punct panoramic de unde poți vedea întreaga vale a Sóller – un peisaj cu livezi, sate și vârfuri muntoase, perfect pentru fotografii.

Estació de Bunyola
Regina Sofia a călătorit cu acest tren. În timpul vacanțelor regale petrecute în Mallorca, aceasta a ales trenul de lemn pentru a promova patrimoniul local și turismul cultural. Vizita ei a fost mediatizată intens și a consolidat statutul trenului ca simbol național. Unele vagoane i-au fost rezervate special, dar fără a fi modificate – trenul a rămas autentic, așa cum era în 1912.

Călătoria durează aproximativ o oră. Totul e viu, real, necosmetizat. Vagoanele scârțâie ușor, munții îți trec prin fața ochilor, iar liniștea e completată de sunetul roților de fier.

Ajunși în Palma, parcă nu ne venea să coborâm. Încă eram cu gândul în munți, printre lămâi și tuneluri, într-o altă epocă. 

Turul a costat 105 euro de persoană, dar pentru noi a fost mult mai mult decât o simplă excursie. Am aflat o mulțime de lucruri interesante despre Mallorca, despre oameni, locuri și legende care nu apar în broșurile turistice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu